piątek, 29 marcaMyślenicki Miesięcznik Powiatowy
Shadow

Muzeum Niepodległości na nowo

Myślenickie Muzeum Niepodległości otwarło się na nowo. Nowoczesne wystawy zapraszają gości na pasjonującą podróż w przeszłość. Opowiadają o historii Myślenic i pokazują walkę myśleniczan o niepodległości i demokrację. Muzeum otwarte jest od wtorku do czwartku w godzinach 8.00-17.00, w piątek w godzinach 8.00-18.00, a w niedzielę w godzinach 12.00-18.00. Placówka zaprasza zarówno indywidualnych zwiedzających jak i grupy, a wstęp do niej wciąż jest bezpłatny.

Na jesień Muzeum Niepodległości w Myślenicach przygotowało bogatą ofertę edukacyjną dla młodzieży szkolnej. Zaprasza przede wszystkim do zwiedzania nowych ekspozycji, ale i do uczestnictwa w lekcjach muzealnych dostosowanych do różnych grup wiekowych. Do wyboru jest aż 19 tematów! Tej jesieni po raz pierwszy muzeum przygotowało również specjalną atrakcję dla grup szkolnych – zwiedzanie zabytków Myślenic z muzealnym przewodnikiem.

Patronami dwóch wystaw w muzeum są: Emil Kubala i Jan Dunin-Brzeziński. Oto ich sylwetki:

Emil Kubala:

Kiedy razem ze Stefanem, Tadeuszem i Marysią zakładaliśmy muzeum regionalne w Myślenicach zaczynaliśmy od jednej małej salki i skromnej kolekcji różności z naszej myślenickiej ziemi. Szybko zaczęliśmy się jednak rozrastać, niczym jakowy niedźwiedź przed snem zimowym. Zdobyliśmy kolejne eksponaty, a w końcu doczekaliśmy się nowej, zacnej siedziby. Warto do nas zajść w wolne popołudnie i posłuchać opowieści o początkach Myślenic, o Krakowiakach i Góralach, o Galicji za czasów panowania austriackiego cesarza i o rzemieślnikach, co to i konia podkuć potrafią i zabawkę z drewna wystrugać. Pokażę wam nawet mój własny pokój”.

Jan Dunin Brzeziński:

Kiedy wracam myślami do roku 1914 widzę ludzi pełnych nadziei. Byliśmy wtedy tacy młodzi i nie zdawaliśmy sobie sprawy, jak trudna czeka nas walka. Udało nam się jednak. Wywalczyliśmy niepodległość i w tym najukochańszym dla nas roku 1918 odzyskaliśmy Polskę. Pracowaliśmy nad odbudową naszej Ojczyzny w pocie czoła ale i z uśmiechem na twarzy, albowiem zaprawdę wspaniały jest smak wolności, której jeśli choć raz posmakujesz, nie zechcesz więcej stracić. A jednak wicher dziejów tak sprawił, że znów musimy jej bronić w tym przeklętym dla nas roku 1939. Na nasz kraj padł złowrogi cień ze wschodu i zachodu, a z niego wypełzły strachy o złych obliczach i nienawistnych spojrzeniach, nieprzyjaciele w mundurach i hełmach, wrogowie którzy plują ogniem z czołgów i zrzucają pożogę z samolotów.”

Jesień 2021

TEMATY LEKCJI HISTORYCZNYCH DLA SZKÓŁ PODSTAWOWYCH I ŚREDNICH:

1. Legiony Polskie i myśleniczanie na drodze do niepodległości Polski.

2. Rajmund Bergel – życie i twórczość.

3. I wojna światowa na ziemi myślenickiej.

4. Myśleniczanie w wojnie polsko – bolszewickiej.

5. Zamek w Myślenicach i jego tajemnice.

6. Herby szlacheckie – do czego służyły?

7. Szlachecki dwór i jego rola w XIX-wiecznej Polsce.

8. Tajemnice w cechowej skrzyni skryte.

9. II wojna światowa na ziemi myślenickiej.

10. Literackie oblicza Myślenic: od Mikołaja Reja do Emila Bieli – warsztaty literaturoznawcze (klasy ósme szkoły podstawowej i szkoły średnie)

DLA PRZEDSZKOLAKÓW I UCZNIÓW WCZESNOSZKOLNYCH:

1. Polak mały. O polskiej symbolice narodowościowej.

2. Dwór i jego otoczenie.

3. Skąd się wzięły Myślenice?

4. Legendy i bajki ziemi myślenickiej.

ZAJĘCIA ETNOGRAFICZNE:

1. Dawna wieś czyli Krakowiacy i Górale ziemi myślenickiej.

2. Ginące zawody – kołodziej, garncarz, kowal, szewc i inni mistrzowie dawnego rzemiosła.

OFERTA SEZONOWA

1. Warsztaty tworzenia ozdób narodowych (październik – listopad)

2. „Cicho wszędzie, głucho wszędzie…” – duchy i zjawy w tradycji lokalnej (październik – listopad)

3. Zwyczaje bożonarodzeniowe małopolskich wsi (17 listopad – 18 grudzień)

Terminy, dokładny czas trwania i tematykę zajęć należy uzgodnić telefonicznie: 12 312 – 71 – 40, bądź elektronicznie: mnm.sekretariat@gmail.com. Prosimy o co najmniej tygodniowe wyprzedzenie.

Wszystkie lekcje, podobnie jak zwiedzanie są bezpłatne.

Czas trwania zajęć to 45 do 60 minut. Liczba uczestników w grupie to przeciętnie jeden oddział klasowy. Szczegółowy harmonogram pozostaje do ustalenia. Zarówno terminy, dokładny czas trwania jak i tematykę zajęć należy uzgodnić telefonicznie: 12 312 – 71 – 40, bądź elektronicznie: mnm.sekretariat@gmail.com. Prosimy o co najmniej tygodniowe wyprzedzenie. Wszystkie lekcje, podobnie jak zwiedzanie są bezpłatne.

Zaloguj się

Zarejestruj się

Reset hasła

Wpisz nazwę użytkownika lub adres e-mail, a otrzymasz e-mail z odnośnikiem do ustawienia nowego hasła.