„Złoty Pociąg” coraz bliżej

„Złoty Pociąg” coraz bliżej

Informacja prasowa UMiG Myślenice

Marszałek Witold Kozłowski, wicemarszałek Łukasz Smółka, burmistrz Myślenic Jarosław Szlachetka oraz przedstawiciele innych gmin zaangażowanych w realizację istotnej dla mieszkańców regionu inwestycji przekazali umowę na opracowanie koncepcji z elementami studium wykonalności dla nowej linii kolejowej Kraków – Świątniki Górne – Siepraw – Myślenice. Opracowanie, którego podejmie się firma International Management Services Sp. z o.o. ma określić możliwości stworzenia efektywnego i nowoczesnego systemu transportu zbiorowego, który usprawni komunikacje na trasie Kraków-Myślenice.

– Dzisiejszy dzień pokazuje, że projekt kolejowy Kraków – Myślenice jest dla Nas bardzo ważny! Mamy z jednej strony samorządowców – Miasto Kraków, Myślenice, Siepraw, Świątniki Górne, ale mamy też przewoźników regionalnych – Przewozy Regionalne i Koleje Małopolskie. Stoimy w jednym szeregu i mówimy jednym głosem. Dzisiaj nastąpi przekazanie umowy z rąk marszałka umowy na ręce wykonawców na opracowanie koncepcji z elementami studium wykonalności. Mówimy wprost. Poważnie traktujemy ten projekt. Rząd kierowany przez Pana Premiera Mateusza Morawieckiego wpisał ten projekt w ramy rządowego programu „KOLEJ+”, przy aprobacie Ministra Infrastruktury. Jarosław Szlachetka, jeszcze jako poseł, zabiegał o realizację o tej inwestycji – a żeby mówić o realizacji tej inwestycji trzeba o niej marzyć. Nasze marzenia rozpoczynamy w dniu dzisiejszym w kwestii opracowania koncepcji i szacujemy, że w wakacje otrzymamy z rąk wykonawcy tę koncepcję – mówił wicemarszałek Łukasz Smółka.

Firma International Management Services Sp. z o.o, która wygrała przetarg, przez najbliższe kilka miesięcy będzie analizować możliwości poprawy obsługi transportowej wskazanego obszaru, aby określić nie tylko możliwości techniczne czy finansowe inwestycji, optymalny model obsługi, ale przede wszystkim zarysować plan przebiegu nowego połączenia, które w przyszłości usprawni podróże w tej części regionu.

– Jest to inwestycja kluczowa dla Myślenic. Zapewni nam sprawne połączenie komunikacyjne z Centrum Krakowa, z lotniskiem na Balicach. Będzie to swoisty Złoty Pociąg, który napędzi rozwój gospodarczy. Jestem przekonany, że Myślenice na nowo, jak za dawnych lat staną się także miejscem rekreacji dla mieszkańców Krakowa. Pociąg na pewno w tym pomoże. Przecież to u nas zaczynają się góry. Zakorkowana Zakopianka niestety nie jest z gumy i będzie coraz gorzej. Musimy tworzyć tego typu alternatywne możliwości dojazdu do szkoły i pracy – mówił podczas konferencji burmistrz Jarosław Szlachetka, który 2 lata temu był inicjatorem podjęcia na nowo po 100 latach tematu budowy tej linii. – Dzisiaj jesteśmy bliżej celu niż nam się wydaje. Jestem przekonany, że zamówiona koncepcja przebiegu tej linii z elementami studium wykonalności odpowie nam na wiele pytań odnośnie możliwości lokalizacji nowych torów tak by były optymalnym rozwiązaniem dla Myślenic, Krakowa i gmin przez które nowa linia będzie przebiegać. Cieszę się, iż dzięki programowi KOLEJ+ do prac nad tą koncepcją włączą się także Polskie Linie Kolejowe i mam nadzieję, że już wkrótce będziemy mogli ogłosić zdobycie pieniędzy na rozpoczęcie już docelowych prac projektowych. Budujemy ten pociąg dla nas, ale przede wszystkim dla naszych dzieci i wnuków. Myślenice dzięki niemu wjadą w XXI wiek – dodał Jarosław Szlachetka.

Wartość przedsięwzięcia wynosi ponad 441 tys. zł. W kosztach partycypuje Województwo Małopolskie (33,34 %), gmina miejska Kraków i gmina Myślenice (po 22,22 %), a także gmina Świątniki Górne i Siepraw (po 11,11 %).

Jest to bardzo doby projekt i jak już burmistrz wspomniał pomysł ten ponad 100 lat czeka na realizację. Koleje Małopolskie są bardzo zainteresowane, aby przewozić mieszkańców na trasie Kraków-Myślenice – komentował wspomniane przedsięwzięcie Bogdan Kondratowicz, Prezes Zarządu Kolei Małopolskich.

Warto nadmienić, iż pomysłodawcą kolei na tym odcinku był Andrzej Średniawski, który jeszcze jako Poseł na Sejm Krajowy wspólnie z Księciem Kazimierzem Lubomirskim podjął starania zmierzające do budowy linii kolejowej przez Myślenice, lecz I wojna światowa przeszkodziła w jej realizacji. Zakończenie prac nad opracowaniem koncepcji przewidziano na drugą połowę lipca br.

foto: archiwum