
informacja prasowa UMiG Myślenice
W Urzędzie Miasta i Gminy Myślenice odbyła się konferencja prasowa z udziałem mediów, podczas której burmistrz Miasta i Gminy Myślenice Jarosław Szlachetka poinformował o podpisaniu umowy na realizację nowego projektu edukacyjnego. W spotkaniu uczestniczyli również jego zastępca Robert Bylica oraz dyrektorzy trzech szkół z terenu Gminy, gdzie realizowany będzie program.
Projekt nosi nazwę „Dostępne, integrujące i wspierające rozwój uczniów szkoły w gminie Myślenice” i będzie realizowany dzięki wsparciu z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+). Jego głównym celem jest stworzenie w gminnych szkołach warunków sprzyjających nauce i rozwojowi każdego ucznia niezależnie od jego indywidualnych możliwości czy potrzeb. Projekt ma sprawić, że szkoły staną się przyjaznym, nowoczesnym miejscem, w którym każde dziecko poczuje się zauważone i docenione.
– To dla naszej gminy ogromny krok naprzód. Chcemy, aby szkoła była miejscem, w którym dzieci czują się dobrze i mogą w pełni rozwijać swoje umiejętności. Dzięki wsparciu z funduszy unijnych będzie to możliwe – podkreślił burmistrz Jarosław Szlachetka.
W ramach projektu w wybranych szkołach rozpoczęły się już prace adaptacyjne. Pomieszczenia zostaną dostosowane do potrzeb edukacji włączającej, a placówki wzbogacą się o nowoczesny sprzęt, meble i pomoce dydaktyczne, które ułatwią prowadzenie zajęć i wspierać będą indywidualny rozwój uczniów.
– Większość prac już ruszyła. Zależy nam, aby jak najszybciej przygotować szkoły do zajęć prowadzonych w duchu edukacji włączającej. Wkrótce uczniowie będą mogli korzystać z nowych, atrakcyjnych form wsparcia – dodał burmistrz.
Projekt obejmuje uczniów trzech placówek: Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Myślenicach, Szkoły Podstawowej w Trzemeśni oraz Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Krzyszkowicach. Łącznie z działań skorzysta co najmniej 350 uczniów, 100 rodziców i 90 nauczycieli.
Dla uczniów przewidziano m.in.: 720 godzin Treningu Umiejętności Społecznych, 2500 godzin zajęć wyrównawczych oraz 2500 godzin zajęć rewalidacyjnych.
– Przygotowując się do realizacji projektu, długo analizowaliśmy potrzeby uczniów, rodziców i nauczycieli. Zajęcia wspierające odpowiadają na potrzeby psychologiczno-pedagogiczne, a zajęcia rozwijające kształtują kompetencje, które przydadzą się dzieciom także w dorosłym życiu – wyjaśniła Dorota Płatek, dyrektor Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Myślenicach.
Projekt przewiduje również wsparcie dla nauczycieli. Kadra pedagogiczna weźmie udział w 90 godzinach szkoleń, podczas których m.in. będzie uczyć się rozpoznawać indywidualne potrzeby uczniów, pracować z deficytami, budować empatyczną klasę i wprowadzać zasady edukacji włączającej. Nauczyciele odwiedzą także szkoły w Kielcach, Gliwicach i Przecławiu, gdzie od lat stosują sprawdzone rozwiązania w zakresie wsparcia uczniów.
– Nauczyciele wezmą udział w 90 godzinach szkoleń poświęconych m.in. rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb uczniów, pracy z deficytami, budowaniu empatycznej klasy i wspieraniu edukacji włączającej. Oprócz szkoleń przewidziano również wizyty studyjne w trzech placówkach – Leśna Szkoła w Kielcach, Szkoła Podstawowa Demokratyczna w Gliwicach oraz Dom Montessori w Przecławiu. Chcemy uczyć się od najlepszych i przenosić te rozwiązania na grunt naszych szkół – powiedziała Rena Rospond, dyrektor Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Krzyszkowicach.
Ważnym elementem projektu jest także aktywny udział rodziców, którzy będą włączeni w proces edukacyjny i wychowawczy swoich dzieci.
– Edukacja włączająca to wspólne działanie szkoły, ucznia i rodziców. Chcemy, aby rodzice aktywnie uczestniczyli w procesie nauki – kontynuowali zajęcia integracyjne i rozwijające również w domu. Wspólne działanie przynosi najlepsze efekty – podkreślił Andrzej Jasek, dyrektor Szkoły Podstawowej w Trzemeśni.
Całkowita wartość projektu wynosi 6 954 173,60 zł, z czego 5 902 734,27 zł pochodzi z dofinansowania Funduszy Europejskich.
Realizacja projektu to kolejny krok Gminy Myślenice w kierunku tworzenia nowoczesnej, dostępnej i integrującej edukacji, w której każde dziecko ma szansę rozwijać swoje talenty i umiejętności.
Foto: Maciej Hołuj