poniedziałek, 28 kwietniaMyślenicki Miesięcznik Powiatowy
Shadow

„MADE IN CHINA” PIOTRA JAROSA W MUZEUM NARODOWYM W KRAKOWIE

„TRANSFORMACJE.NOWOCZESNOŚĆ III RP” to tytuł wystawy w Muzeum Narodowym w Krakowie uznanej za jedno z najważniejszych wydarzeń kulturalnych ostatnich miesięcy.  Jest zwieńczeniem cyklu „4x nowoczesność” realizowanego przez krakowskie muzeum od 2021 roku. Prezentuje artystyczny wielogłos charakteryzujący życie kulturalne w Polsce po 1989 roku. To prawdziwa uczta dla miłośników sztuki, dizajnu, architektury, rzemiosła artystycznego, mody.

350 zgromadzonych na ekspozycji prac najważniejszych polskich artystów i projektantów stanowi twórczy komentarz wobec zmian zachodzących nie tylko w sztuce, ale również w życiu codziennym Polaków na przestrzeni ostatnich 35 lat. Zmiany te, kojarzone głównie z ocenianym pozytywnie awansem cywilizacyjnym, ujawniły też wynikające z tego awansu zagrożenia. Mroczną stronę współczesnego konsumpcjonizmu demaskuje m.in. imponująca praca myśleniczanina Piotra Jarosa zatytułowana „made in China”. Wystawa przyciąga wielością i oryginalnością artystycznych wizji. Włącza w opowieść o nas samych, naszych potrzebach, zainteresowaniach, pasjach i niepokojach. Tego nie można przegapić. MNK Gmach Główny – 20.12.2024 – 18.05 2025.

Grażyna Drożdż

Piotr Jaros – ur. w 1965 w Myślenicach. Malarz, rysownik, autor fotografii, wideo oraz obiektów z pogranicza rzeźby i instalacji. Ukończył studia w krakowskiej ASP. Mieszka i pracuje w Krakowie. Uprawiał malarstwo. W latach 90. komponował z użyciem modeli scenki nawiązujące do przedstawień portretowych, łamiąc tradycyjne konwencje. Zapisywał je w formie wielkoformatowych czarno-białych fotografii. Z czasem scenki rozwijał w przestrzeni: do powstałych fotograficznych obrazów dodawał rzeźby – realistyczne fantomy portretowanych bohaterów. Były to m. in. serie: „Umarmen” (1994), „Middleman” (1996, 2000). W jego pracach wideo charakterystyczna jest zasada pozornie pasywnej, obiektywnej obserwacji prostych tematów i nie interpretowania rzeczywistości. W ostatnich latach w grupie prac pt. „Made in China” (2008) parodystycznym sposobem tworzył tandetne „produkty” nie mające odpowiedników ani na rynku ani w ogóle w rzeczywistości. W serii „Kamery filmowe” (2010-2011) buduje z banalnych materiałów modele kamer, ironiczne grając idiomatycznymi skojarzeniami ze świata kultury filmowej. Nieustająca praktyką artysty jest rysowanie (za stroną www. artysty)

Foto: (strona www. Artysty)

Zaloguj się

Zarejestruj się

Reset hasła

Wpisz nazwę użytkownika lub adres e-mail, a otrzymasz e-mail z odnośnikiem do ustawienia nowego hasła.