
informacja prasowa KPP w Myślenicach
Policjanci z Myślenic ponownie ostrzegają mieszkańców przed oszustami działającymi w internecie. Przestępcy coraz częściej wykorzystują znane osoby, nowe technologie i emocje ofiar, by wyłudzać pieniądze. Tylko czujność i ograniczone zaufanie mogą nas uchronić przed utratą oszczędności całego życia.
62-letnia mieszkanka powiatu myślenickiego padła ofiarą internetowego oszustwa, w wyniku którego straciła łącznie 15 950 złotych. Kobieta, przeglądając w czerwcu 2025 roku Facebooka, natknęła się na filmik, w którym rzekomo prezydent elekt Karol Nawrocki zachęcał do udziału w „rządowym programie inwestycyjnym”. Materiał był sfabrykowany — stworzony przez oszustów w celu wyłudzenia danych i pieniędzy od niczego niepodejrzewających internautów. Fałszywy prezydent elekt przekonywał, by się nie bać i spróbować — miał to być projekt dla zwykłych obywateli, który przyniesie szybki zysk. Kobieta dała się zwieść profesjonalnie wyglądającemu nagraniu i kliknęła w podany link. Następnie wypełniła formularz kontaktowy, podając swoje dane osobowe i numer telefonu. Po chwili zadzwoniły do niej osoby mówiące ze wschodnim akcentem, podające się za konsultantów programu. Zapewniały, że to bezpieczna i w pełni legalna inicjatywa rządowa, z której skorzystało już wiele osób. Kobieta, mając nadzieję na zysk, który pozwoliłby jej na przeprowadzenie remontu domu, zdecydowała się przystąpić do „inwestycji”. Na początku wpłaciła niewielką kwotę. Konsultant, z którym rozmawiała, zapewniał, że „zarobi fortunę”. Zachęcona tymi słowami, dokonała kolejnych transakcji — w sumie trzech — przekazując oszustom łącznie 15 950 złotych. Gdy zaczęła podejrzewać, że mogła paść ofiarą oszustwa, kontakt z rzekomymi doradcami nagle się urwał. Wówczas zgłosiła sprawę policjantom z Myślenic.
Policja apeluje: Nie daj się zwieść obietnicom szybkiego zysku! Nie klikaj w podejrzane linki z portali społecznościowych, nawet jeśli wyglądają profesjonalnie. Nie podawaj swoich danych osobowych ani numerów kont nieznanym osobom. Nie wierz w reklamy z udziałem znanych osób – bardzo często ich wizerunki są wykorzystywane bez wiedzy i zgody. Konsultuj wszelkie decyzje finansowe z bliskimi lub zaufanymi doradcami. W przypadku jakichkolwiek podejrzeń — skontaktuj się z najbliższą jednostką Policji lub zadzwoń pod numer alarmowy 112.